EZANI MUHAMMEDİ
Günde beş kez kurulmuş hatırlatma sistemi.
Ezan okunan bir coğrafyanın müslüman mensubu iseniz çok nasiplisiniz demektir. Ezan okunmayan coğrafyalarda yaşamak zorunda olan Müslümanlar ezan okunmasının ve dinlemenin ne demek olduğunu çok iyi bilirler.
Namaz kılmasa bile kendisini Müslüman kabul eden bir kişinin alışkanlık haline gelmiş günde beş kez kulağına istemese de gelen ezanın üzerinde bıraktığı olumlu etkiler mevcuttur.
Avrupa’ya ilk giden işçilerin en çok özlem duydukları şeylerin başında ezan sesi geliyordu. Bu insanlar Türkiye’ye döndüklerinde kulaklarına gelen ezan sesleriyle aidiyetlerini pekiştiriyorlardı.
Bu gün ülkemizde yaşayan bir kısım gayrı müslimlerin ezan seslerinden etkilenmek suretiyle müslüman olduklarını duyuyoruz.
Bakın günde beş kez okunan ve Müslüman olup da kulağına ilk ciddi ve anlamlı cümleler olarak okunan ezan insan üzerinde nasıl bir etki bırakıyor, ya da bırakması gerekiyor.
Ezan gündelik hayatın içinde insanın dünya işlerine dalması sonucu sık hatırlatmaya ihtiyaç duyacağı cümlelerin toplamıdır.
İnsan dünyaya rağbet etmekten dolayı önce inanç sonra amel konusunda zihinsel yıpranma yaşar. Ezan okunmak suretiyle müminlerin temel akaid konuları ve onları ayakta tutmak için beş kez tekrar etme zorunululuğu olan namazın ikamesi hatırlatılır ve imani ve ameli dinamizm hep zinde tutulur.
Ezan dinlemek Müslümana vecibedir. Ezan okunurken onu duymazdan gelmek Allahın büyük lütuflarından birini geri çevirmek demektir. Peygamberimiz Hz Muhammed ezan dinlemeyi ve müezzinle birlikte tekrar etmeyi emretmiştir. Hayyealessalah ve hayyealelfelah kısmına gelince La havle vela kuvvete illa billahil aliyyilazim demeyi tavsiye etmiştir.
Bu şekilde ezan dinlemenin insan üzerinde ortaya çıkaracağı manevi ortam çok farklıdır. Ezan bir bakıma hayatın akıp gidişine ilahi anlamda bir stop yapmanın ve yenilenmenin başlangıcıdır.